Majs stammer fra områder i det nuværende Mexico og Guatemala, hvor det blev brugt til bl.a. at lave fladbrød, tortilla. I processen blev majsen først blødgjort i kalkvand, en proces kaldet nixtamalisering. Efter koloniseringen af Amerika blev majsen udbredt i Sydeuropa fra 1600-tallet, og via europæiske immigranter i Nordamerikas sydstater fra 1800-tallet.
Sygdommen blev først beskrevet i Spanien i 1700-tallet, hvor den var udbredt blandt fattige, som levede af majs. I 1771 blev den navngivet pellagra af den italienske læge Francesco Frapolli (1738–1773). I 1902 blev pellagra første gang set i det sydlige USA, og den bredte sig efterfølgende epidemisk. Ca. 3 mio. fik sygdommen, hvoraf 100.000 døde. Man troede, at sygdommen skyldtes en infektion eller svampetoksiner fra majs. Men den amerikanske læge Joseph Goldberger (1874-1929) viste i 1914, at sygdommen skyldtes en ensidig majsbaseret kost, og kunne undgås på en kost med kød, æg og mælk. Senere viste Goldberger, at pellagra ikke primært skyldes mangel på protein, men en faktor, som findes i gær. Den amerikanske biokemiker Conrad Elvehjem (1901-1962) isolerede i 1936 vitaminet, som senere blev kaldt niacin.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.